Vipps topper omdømmemålingen Traction Norge 2024 og administrerende direktør Rune Garborg tok i mot diplom på Omdømmedagen 2024. Foto: Katrine Lunke/Apeland

Vipps på topp i omdømmemålingen Traction Norge

Previous slide
Next slide

Vipps topper for første gang omdømmeundersøkelsen Traction Norge. I tillegg til å toppe listen, får selskapet den høyeste omdømmescoren som noen gang er målt i den årlige omdømmeundersøkelsen.

Traction Norge gjennomføres av kommunikasjons- og analysebyrået Apeland.– Vipps har på samme måte som Finn.no og noen få andre digitale tjenester klart å både bli elsket og beundret av det norske folk. Nordmenn mener Vipps leverer høy kvalitet, er dyktige på innovasjon og godt ledet, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland.

Høyeste score som er målt

Vipps får en omdømmescore på 92, på en skala fra 0 til 100. Det er den høyeste scoren noe selskap har fått i den årlige målingen.  – Scoren viser at folk stoler på, liker og er imponert over Vipps. Sammen med Finn.no, Vinmonopolet og Tine, utgjør de gruppen som har «svært godt omdømme» i befolkningen nå, sier Ole Christian Apeland.

Emosjonell score

Andre nye selskaper på topp 50-listen er Obs, som kommer inn som beste dagligvarekjede, og NorgesGruppen og Tesla, som ender i bunnen av listen. Selskapene som vurderes i Traction Norge er nominert av befolkningen. Listen som presenteres viser omdømmescoren, som er utledet av den emosjonelle vurderingen av selskapet. Virksomhetene er også målt på flere dimensjoner, som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi for pengene

Løft for flyselskapene

En bransje som er på stigende kurs, er flyselskapene. SAS øker sin omdømmescore øker med syv poeng, som er den største veksten, sammenliknet med fjoråret, og Norwegian stiger med tre poeng. Norwegian har nå et godt omdømme med en omdømmescore på 67, mens SAS´ omdømme fortsatt er middels godt, med en score på 64.

Fall for innovatører

– Selskapene som faller mest fra i fjor, er Sbanken og strømselskapet Tibber. De har vært kjent som kundevennlige opprørere og innovatører i sine bransjer, og har hatt bedre omdømme enn sine konkurrenter. Nå falmer glansen hos begge, og de må jobbe hardt hvis de skal vinne tilbake sine posisjoner, sier Ole Christian Apeland.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *