─ Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir alt for høye utslipp og som vi nå skal fase ut, mener generalsekretær i Norske elbilforening Christina Bu. Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

Nybilsalg 1. kvartal: – Regjeringen drepte heldigvis de ladbare hybridene

Previous slide
Next slide

– Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Stortinget har satt som mål at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Generalsekretæren i Elbilforeningen gleder seg nå særlig over at de ladbare hybridbilene ikke lenger utgjør en stor utfordring for å elektrifisere bilparken.

I en salgsannonse på slutten av fjoråret gikk en Suzuki-forhandler ut og «anklaget» Elbilforeningen for å ha drept de ladbare hybridene med sine politiske innspill. Selv om Elbilforeningen ikke kan ta hele «æren» for dette, mener Christina Bu at avgiftsøkningen var viktig.

– Tre måneder inn i året kan vi konstatere at det var et nødvendig og riktig grep som ble gjort i statsbudsjettet for 2024 og som førte til at hybridbilene ble dyrere, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

– Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir alt for høye utslipp og som vi nå skal fase ut, mener Bu.

Andelen ladbar hybrid er på lave 2 prosent hittil i 2024, et langt steg ned fra omtrent 8 prosent i 2023. Avgiftsøkningen fra 1. januar 2024 bidrar til dette og til at elbilandelen er såpass høy.

Det går tregt med elvarebilene

Elvarebilandelen er på samme nivå som i fjor, og ligger på 37,6 prosent så langt i 2024.

– Storting og regjering glemmer at vi også skal elektrifisere varebilene, konstaterer Christina Bu.

Hun mener man burde gjort det samme for varebilene som for tungtransporten, og gitt et nasjonalt bompengefritak for elektriske varebiler. Regjeringen skriver i den nylig fremlagte Nasjonal transportplan at de ikke vil åpne for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy i en periode fram til 2030!

– Dette er i tråd med våre anbefalinger for tungtransport, sier Christina Bu, men de burde lagt inn det samme for elvarebil.

Agder ligger nederst

Nordland har høyest elbilandel med 93,4 prosent i første kvartal, mens Agder ligger nederst på fylkeslista med 83,3 prosent elbilandel.

Tesla Model Y regjerer fortsatt, men også de har stor salgsnedgang

Mars er tradisjonelt utleveringsmåned for Tesla, og det pleier å gi høyere bilsalg denne måneden. I 2023 satte Model Y ny salgsrekord i Norge. Selv om Model Y har en soleklar førsteplass både hittil i mars og så langt i år, er de foreløpige marstallene vesentlig lavere enn i fjor, med en nedgang på hele 73 prosent sammenlignet med mars 2023.

Ti på topp- mest solgte bilmodeller 1.kvartal

1. Tesla Model Y: 4704

2. Toyota bZ4X: 1324

3. Volkswagen ID.4: 924

4. Hyundai Kona electric: 763

5. Volvo EX30: 714

6. Nissan Leaf: 694

7. MG MG4: 599

8. Audi Q4 e-tron: 577

9. Nissan Ariya: 553

10. Volkswagen ID.3: 546

Fylkesoversikt:

mars 2024 (personbil) mars 2024 (varebil) 1. kvartal 2024 (personbil) 1. kvartal 2024 (varebil)
Østfold 90,9 % 28,9 % 89,9 % 33,4 %
Akershus 85,0 % 38,6 % 89,6 % 40,8 %
Oslo 90,2 % 50,6 % 91,6 % 51,0 %
Innlandet 85,6 % 13,8 % 84,3 % 25,1 %
Buskerud 88,0 % 25,9 % 89,1 % 23,5 %
Vestfold 93,8 % 21,7 % 89,8 % 38,8 %
Telemark 89,4 % 18,8 % 89,6 % 29,8 %
Agder 78,1 % 21,7 % 83,3 % 28,6 %
Rogaland 93,2 % 40,6 % 92,9 % 38,1 %
Vestland 93,5 % 50,8 % 93,1 % 46,5 %
Møre og Romsdal 92,4 % 40,0 % 91,6 % 45,8 %
Trøndelag 91,3 % 42,7 % 91,6 % 42,6 %
Nordland 95,7 % 45,2 % 93,4 % 35,4 %
Troms 89,9 % 37,7 % 86,9 % 31,3 %
Finnmark 90,6 % 23,1 % 85,6 % 26,5 %

Alle tall er hentet fra Opplysningfondet for veitrafikken(OFV)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *