NY TESLAREKORD I ÅR: I fjor ble Teslas model Y mest solgte bilmodell noensinne i løpet av ett år. Nå har de allerede slått sin egen rekord fra i fjor. Foto: Jamieson Pothecary

Ny månedsrekord i elbilsalget

Previous slide
Next slide

Elbil utgjorde 87 prosent av alle nye solgte personbiler i Norge i september. – Et lysglimt i et ellers trått bilmarked. Til tross for høye månedstall er ikke Elbilforeningen fornøyd med året så langt, sier nestleder Petter Haugneland.

Forrige månedsrekord var i mars tidligere i år. Da var elbilandelen på 86,8 prosent.

Til tross for høye tall, er ikke Haugneland helt fornøyd:

– Ser vi på hele året er elbilandelen i nybilsalget på 83,4 prosent. Dette er for lavt.

Haugneland forklarer hvorfor han er nøktern:

– Stortingets mål er at elbilandelen i nybilsalget skal være 100 prosent innen 2025. Det er ikke lenge til. Skal vi nå målet må elbilandelen øke mer enn den gjør nå, sier han.

For mange forurensende varebiler

Det er også store forskjeller mellom de ulike markedene. Elbil dominerer i privatkjøpsmarkedet, men henger etter i leasing og næringsmarkedet. Spesielt skuffet er Elbilforeningen over det lave antallet elektriske varebiler.

– Bare 3 av 10 av nye varebiler så langt i år, er elektriske. Det er alt for lavt, sier Petter Haugneland.

Enova avsluttet tidligere i år sin støtteordning for innkjøp av elektriske varebiler med begrunnelsen om at salget gikk av seg selv. Det er Haugneland kritisk til:

– Tallene viser at det er akutt behov for virkemidler for å sikre for at elektriske varebiler skal bli førstevalget, sier han.

Leasing- og firmabilmarkedet henger etter

Også i leasing- og firmabilmarkedet er elbilandelen lavere enn i privatmarkedet – 69,3 prosent så langt i 2023.

Den lave andelen kan politikerne fikse i statsbudsjettet som legges fram på fredag, sier Petter Haugneland:

–  Dette er ikke ny informasjon for politikerne. Elbilforeningen har lenge foreslått å styrke de økonomiske virkemidlene som vil gjøre at elbilene konkurrerer bedre mot fossilbiler i disse markedene.

Trått bilmarked

For bilsalget totalt sett peker pilene nedover. Så langt i 2023 er bilsalget ned 7 prosent fra samme periode i fjor.

-Dette skyldes den økonomiske situasjonen vi er inne i, sier Haugneland:

– Å kjøpe seg ny bil er den største investeringen etter bolig. Det er ikke overraskende at sånne kjøp blir satt på vent når alt blir dyrere, avslutter han.

Nybilsalget så langt i 2023 (1. januar til og med 30. september)

Personbiler: 83,4%
Personbiler, privatkjøp: 93,8%
Personbiler, næring: 69,3%
Varebiler: 32,7%

De mest solgte bilmodellene så langt i 2023 (1. januar til og med 30. september)

1. Tesla Model Y: 19.578
2. Volkswagen ID.4: 5.832*
3. Skoda Enyaq: 4.362
4. Volvo XC40: 3.816
5. Toyota bZ4X: 3.486
6. Ford Mustang Mach-E: 2.628
7. Volkswagen ID.3: 2.615
8. Toyota Yaris: 2.609**
9. Toyota RAV4: 2.451
10. Audi Q4 e-tron: 2.145

*inkluderer GTX
**inkluderer Cross

Elbilandelen så langt i 2023, per fylke (1. januar til og med 30. september)

Fylke September 2023 (personbil) September 2023 (varebil)
Østfold 89,2 % 18,4 %
Akershus 84,9 % 29,0 %
Oslo 88,3 % 32,8 %
Hedmark 75,5 % 20,7 %
Oppland 77,9 % 20,3 %
Buskerud 85,4 % 17,7 %
Vestfold 84,6 % 21,5 %
Telemark 86,0 % 24,2 %
Aust-Agder 86,1 % 37,0 %
Vest-Agder 86,5 % 13,1 %
Rogaland 86,4 % 18,1 %
Hordaland 92,4 % 33,9 %
Sogn og Fjordane 90,1 % 32,4 %
Møre og Romsdal 89,7 % 35,5 %
Trøndelag 91,3 % 24,7 %
Nordland 87,7 % 19,4 %
Troms 88,8 % 37,9 %
Finnmark 72,0 % 13,8 %

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *