Barnekreftforeningen får stadig flere medspillere i kampen mot barnekreft. Årets FotballtrøyeFredag ga et rekordhøyt sluttresultat på 9,2 millioner kroner.
– Pengene går til forskning på behandling av barnekreft, forteller generalsekretær i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen.
Penger til livsviktig forskning
– Blant de rundt 200 barna i Norge som årlig får en kreftdiagnose, overlever 4 av 5. Vi trenger midler til forskning for å redde det femte barnet.
– Vi i Barnekreftforeningen er utrolig takknemlige for den store givergleden, sier generalsekretæren. – For våre medlemmer er det flott å se at så mange viser sin støtte til barn med kreft og deres familier ved å ta på seg fotballtrøye.
Av de som overlever barnekreft, opplever rundt 75 % seneffekter som følge av behandlingen. For noen varer dette livet ut.
– Barn har mye de skal oppleve, sier Nicolaysen. – Midler til forskning gjør at vi kan finne bedre behandlingsformer. Målet er at alle ferdigbehandlede barn kan leve gode liv uten seneffekter.
Verdifull synlighet
FotballtrøyeFredag er en kampanje det ikke er lett å overse. Hvert år, på en fredag tidlig i mai, fargelegges arbeidsplasser, skoleklasser og ikke minst sosiale medier med fotballtrøyer fra alle land, klubber og ligaer. Det store engasjementet bidrar til betydelige midler og verdifull synlighet for barnekreftsaken.
– Konseptet treffer bredt fordi det er enkelt og morsomt å delta, samtidig som det er en sak alle kan stille seg bak, sier prosjektleder for FotballtrøyeFredag, Daniel Faldmo i Barnekreftforeningen.
– I år endte resultatet på fantastiske 9,2 millioner kroner! Jeg bøyer meg i støvet for innsatsen som blir lagt ned av frivillige i fylkesforeningene, av privatpersoner, hos våre samarbeidspartnere, i næringslivet, skoler, barnehager, idrettslag, organisasjoner og foreninger!
Hele Fotball-Norge på samme lag
Faldmo forsikrer at det ikke er nødvendig å være fotballinteressert for å være med på dette flotte laget. Likevel tyder årets kampanje på at fotballfansens hjerter banker ekstra hardt for barnekreftsaken.
– Vi har fått massiv støtte fra et samlet Fotball-Norge, forteller Faldmo. – Utallige lag fra både topp- og breddeklubber har bidratt med verdifull synlighet i sine kanaler, stilt opp i kampanjer, arrangert eventer, besøkt barn på sykehus, og gitt våre medlemmer uforglemmelige opplevelser.
– Tusen takk til Norges Fotballforbund med både herre- og kvinnelandslaget, Norsk Toppfotball og Toppfotball Kvinner, og hundrevis av ildsjeler på små og store fotballstadioner over hele landet.
Bred mobilisering
Spesielt rørende synes prosjektlederen det er å se det store engasjementet blant barn og unge.
– Sosiale medier flommer over av barnehager, skoleklasser og russegrupper som kler seg i fotballtrøye og arrangerer aktiviteter og innsamlinger, forteller han. – Barn og unge med kreft opplever en enorm støtte i å se at de jevnaldrende bryr seg.
Faldmo forteller at den brede mobiliseringen i næringslivet bidrar sterkt til at kampanjen er så vellykket.
– Jeg skulle gjerne takket hver enkelt bidragsyter personlig, sier en overveldet prosjektleder.
– Mange bruker kampanjen til å lage en annerledes, sosial dag på jobben, og samtidig støtte en god sak. Det er vinn-vinn for alle parter!