For mange er digitalt ekskludert – nå skal de få bedre hjelp

660.000 nordmenn sliter med å ta i bruk ny teknologi. Enklere språk, lett tilgjengelig kundeservice og bedre informasjon er noen av tiltakene som nå skal forsterkes for å sikre at flere kan ta i bruk digitale tjenester.

For at flere skal bli digitalt inkludert har Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og tilbydere av mobil- og brebåndstjenester blitt enige om noen grunnleggende prinsipper for bransjen. De nye tiltakene fokuserer spesielt på å inkludere sårbare grupper som i dag opplever digitalt utenforskap.

Kamilla Sharma, avdelingsdirektør marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Foto: Nkom/ Gunstein Myre

– Bransjen viser et tydelig ønske om å ta samfunnsansvar og jobbe videre med digital inkludering, sier avdelingsdirektør Kamilla Sharma i Nkom.

I dag har 660.000 personer over 16 år svake digitale ferdigheter og har utfordringer med å ta i bruk ny teknologi.

Skal bli enklere

I regjeringens digitaliseringsstrategi er det et klart mål at hele befolkningen skal ha mulighet til å delta i det digitale samfunnet. Derfor har Nkom etablert et godt samarbeid med bransjen for å bidra til dette.

– Samfunnet kan ikke tillate at godt over en halv million nordmenn sliter med å ta i bruk tjenester mange av oss tar for gitt i hverdagen. Myndigheter og aktørene som utvikler tjenester har et felles ansvar for å sikre digital inkludering, sier Sharma.

Prinsippene bygger på innspill fra mennesker som i dag har høy risiko for digitalt utenforskap. Tiltakene innebærer blant annet at informasjon skal bli lettere tilgjengelig og språket mer forståelig. I tillegg skal kundeservice og digitale løsninger utformes slik at også behovene hos de mest sårbare gruppene er ivaretatt.

Det er opp til ekomtilbyderne selv å finne gode løsninger for å etterleve prinsippene. De oppfordres også til å involvere brukere når de digitale tjenestene skal utformes.

Dette er bransjeprinsippene for inkluderende ekomtjenester: 

1) Tilbyder skal sørge for lett tilgjengelig informasjon om produkter, tjenester og avtalevilkår.
2) Det skal være enkelt å benytte digitale tjenester for å administrere abonnement og kundeforhold selv.
3) Kundesenter skal være lett tilgjengelig for å ivareta sårbare grupper.
4) Tilbyder skal legge til rette for bruk av «digitale hjelpere».
5) Tilbyder skal gi lett tilgjengelig og oppdatert informasjon om hvordan kunder bygger selvforsvar mot svindel.
6) Tilbyder skal fremme digital inkludering i alle ledd av virksomheten.

Våre siste saker her:

Fat og fe feiret gull under Matprisen 2025 
Mandag kveld kunne damene bak Sandefjord-butikken Fat og fe slippe jubelen løs....
Brødrene Freberg vant Landbrukets bærekraftspris 2025
Tre overraskede brødre fikk storfint besøk da landbruks- og matminister Nils...
Post i kassa bare én gang i uka – ny postlov på vei
Det mest oppsiktsvekkende i forslaget til ny postlov er at posten fremover bare...
Dette skjer i Sandefjord før jul
Fra julemarkeder og konserter til forestillinger og familiedager – her får du...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *